Høringssvar vedr. Ældre i København 2022 og Hjælp i hverdagen 2022
Københavns Ældreråd takker for høring af 6. oktober 2021 vedrørende Københavns Kommunes kvalitetsstandarter Ældre i København 2022 og Hjælp i hverdagen 2022. Vi finder, at katalogerne har stor værdi i forhold til overordnet at oplyse borgere om mulighederne for hjælp og støtte.
Vi har i rådet følgende konkrete bemærkninger i forhold til kataloget Ældre i København 2022:
I kapitel 4 under afsnittet ’Hjælp til rengøring’ ser vi det gerne præciseret, at det også er muligt at få hjælp til at vaske gulv på badeværelset.
Vi foreslår, at forvaltningen under ’Praktiske oplysninger’ også oplyser borgere om muligheden for at oprette behandlingstestamente og fremtidsfuldmagt.
I kapitel 7 under afsnittet ’Personlige hjælpemidler’ ser vi gerne, at det fremgår af oversigten, at det er muligt at søge om et synshjælpemiddel.
I forbindelse med afsnittet ’IT og digital kontakt til det offentlige’ skal vi blot gøre opmærksom på, at forvaltningen også bør nævne MitID, som i løbet af 2022 erstatter NemID.
I kapitel 12 under afsnittet ’Rehabiliteringsophold’ mener vi, at det bør være tydeligt, at rehabiliteringsopholdet tager udgangspunkt i borgerens konkrete behov, og at indsatsen tilrettelægges derefter, og at der er fokus på de gode overgange.
Vi skal derudover foreslå, at man uddyber informationen om selvudpeget hjælper og fx henviser til yderligere information og/eller vejledning om visitering m.v.
Vi står naturligvis til rådighed for yderligere uddybning.
Venlig hilsen
Kirsten Nissen, Formand, Ældrerådet
Leif Andreasen, Formand, Ældrerådets Sundheds- og Omsorgsudvalg