Ældre i København 2025 og Hjælp i hverdagen 2025

Høringssvar vedr. Københavns Kommunes kvalitetsstandarder, Ældre i København 2025 og Hjælp i hverdagen 2025

Københavns Ældreråd takker for modtagelsen af høringen den 23. september 2024 angående Sundheds- og Omsorgsforvaltningens og Socialforvaltningens borgerrettede kvalitetsstandarder ’Ældre i København 2025’ og ’Hjælp i hverdagen 2025’.

Ældrerådet har følgende, først generelle og dernæst konkrete bemærkninger til høringsmaterialet:

Støtte frem for hjælp

Ældrerådet har bemærket, at der i kvalitetsstandarderne er foretaget en sproglig ændring, hvor borgere nu får ’støtte’ i stedet for ’hjælp’ til for eksempel rengøring. Den sproglige ændring betoner, uanset at det antages at knytte an til en rehabiliteringstilgang, de facto en forringelse af, hvad borgerne kan forventes at modtage.

Forventet visitationstid

Ældrerådet vil opfordre til at ’forventet visitationstid’ fremgår alle steder hvor dette er muligt og ikke kun som eksempel vedrørende aktivitetscentre.

Straks-pakke ved hastigt fremadskridende sygdom

Under dette afsnit fremgår et underafsnit, der vedrører selvudpegede hjælpere, uden at der er vejledning om hjælp og støtte ved hastigt fremadskridende sygdom. Det er uklart for os, hvorvidt der er tale om en fejl, eller om der er overvejelser bag udeladelsen.

Klippekortet

I høringsbrevet bedes Rådet forholde sig til læsevenlighed og forståelse, i forbindelse med klippekortet kan der med fordel redigeres således at der findes en samlet beskrivelse af dette, nu fremgår det flere steder i teksten.

Madklippekort

Ældrerådet er meget positive over tilbud om madklippekortet, men som vi påpegede i vores høringssvar sidste år, er det beklageligt, at der fortsat kun er to restauranter med i ordningen. I teksten bedes borgerne, med følgende sætning, om selv at gøre en indsats for at forbedre ordningen:

”Du kan opfordre lokale forretninger og restauranter til at tilmelde sig til ordningen, så der kan komme flere valgmuligheder”.

Ældrerådet så dog gerne, at kommunen i højere grad gjorde en indsats for at give madklippekortet validitet ved at skabe flere valgmuligheder – og at det blev tydeligt, for både borgere og restauratører, præcis hvilke muligheder der findes. Rådet undrer sig over, at der ikke er kommet nye aftaler, samt over, hvorfor der ikke er fulgt op på, hvorfor madklippekortet benyttes i så begrænset omfang. Er det et spørgsmål om at forhøje prisen i madordningen, for at gøre flere restauranter interesserede eller kender de ikke til ordningen? Ældrerådet var meget positive ved ordningens implementering, men oplever – i særdeleshed efter Corona-pandemien – et ordningen ikke bruges i særligt stort omfang.

Gør hjemmeplejen borgerne opmærksom på madklippekortet?

Madklippekortet er en mulighed for socialt samvær og kan derfor medvirke til at imødegå ensomhed blandt ældre borgere.

Vi vil i Ældrerådet opfordre til, at man fra kommunens side overvejer, hvordan man kan fremme kendskabet til denne indsats blandt både borgere, restauranter og forretninger, så ordningen fremadrettet har mulighed for at leve op til sit fulde potentiale.

Støtte til rengøring

Ældrerådet gør opmærksom på at ekstra rengøring af 2 timer og 40 minutters varighed en gang årligt desværre blev sparet ved den seneste budgetforhandling og derfor ikke bør mere bør fremgå i Københavns Kommunes kvalitetsstandarder. Vi finder besparelsen helt uhensigtsmæssig og råder til at den ekstra rengøring genindføres.

Turkøb

Det bør fremgå tydeligt, at ’turkøb’ er gratis, i lighed med de øvrige gratis tilbud i kvalitetsstandarderne.
Ældrerådet står naturligvis til rådighed for yderligere drøftelse af høringssvaret.

Med venlig hilsen
Kirsten Nissen, formand for Ældrerådet 
Hanne Simonsen, formand for Ældrerådets Sundheds- og Omsorgsudvalg