Høringssvar til budgetforslag 2025
Midler øremærkede ældreområdet skal udmøntes på ældreområdet
Som det fremgår af høringsmaterialet, såvel som Kommuneplanen 2024, analysen af ressortopdelingen og status København oplever Københavns Kommune fortsat en befolkningstilvækst. Indledningsvist ønsker Ældrerådet i forlængelse deraf at gøre opmærksom på, den særligt markante/betydelige stigning i andelen af ældre borgere i København.
Når vi understreger dét perspektiv ift. budgetforslagets referencer til demografiregulerende bevilliger er det for at fremhæve vigtigheden af, at midler, der i henhold til Ældrereformen, er tilført ældreområdet, skal udmøntes på ældreområdet. Det er øremærkede midler, som skal sikre et kvalitetsløft og en specialiseret udvikling, der kommer ældre borgere til gode – det er ikke midler, der skal bruges til at dække generelle budgethuller i Københavns Kommune. Det er derfor Ældrerådets klare forventning, at Ældrereformens midler går til byens ældre.
I Ældrerådet har vi videre nedenstående konkrete bemærkning til effektiviseringsforslag SU18 samt et budgetønske til budget 2025 vedr. MTO (de midlertidige døgnophold).
Effektiviseringsforslag SU18: Ophør af årlig ’Ekstra rengøring’
Ældrerådet kan ikke støtte spareforslaget, der vil fjerne den årlige ekstra rengøring hos ældre borgere. Vi kan ikke acceptere en serviceforringelse for ældre borgere, der i dén grad har brug for hjælp til praktiske opgaver. Ophør af ekstra rengøring handler ikke bare om almindelig hygiejne, men går i høj grad også ud over den enkeltes livskvalitet. Flere ældre borgere er ensomme, og en (yderligere) forringelse af rengøringsniveauet vil i praksis betyde, at mange ikke ønsker at modtage gæster i deres hjem, fordi rengøringsniveauet er så lavt.
Ophør af egenbetaling på de midlertidige døgnophold (MTO) – SU37
Københavns Ældreråd er imod egenbetaling på MTO. Egenbetalingen sætter svært syge ældre borgere i en urimelig og uholdbar situation, og øger uligheden i sundhed. Derfor fremsætter Ældrerådet hermed et budgetønske om, at borgere fritages for egenbetalingen på de midlertidige døgnophold. Ældrerådets budgetnotat vedhæftes dette høringssvar.
MTO fungerer efterhånden som medicinske pladser med patienter, som er svært syge ældre mennesker, hvoraf de fleste kommer fra et hospitalsophold. Mange af borgerne er multisyge, er meget påvirkede af deres sygdom og indlæggelse, og har stor risiko for at blive genindlagt. Det er ikke rimeligt, at disse borgere skal betale for den kommunale indlæggelse på MTO, for at få behandling for deres sygdomme, fordi MTO fra gammel tid hører under serviceloven frem for sundhedsloven – som Sundhedsstrukturkommissionen også har fremført, at den rettelig bør høre til under.
I Ældrerådet er vi herudover opmærksomme på den hensigtserklæring, der blev lavet i budget 2024 (SU15 Ophør af egenbetaling på midlertidige døgnophold), hvorefter aftaleparterne var enige om - frem mod budget 2025 – at undersøge mulige modeller for ophør af egenbetalingen på kommunens vurderingspladser og korte omsorgsophold.
Vi afventer således, at aftaleparterne følger endeligt op herpå, sådan at egenbetalingsforholdene på kommunens forskellige pladstyper ensartes.
Med venlig hilsen
Kirsten Nissen, Formand Ældrerådet
Pia Weise Pedersen, Næstformand