Høringssvar på tilsynsrapport fra Hjemmeplejen Vanløse/Brønshøj/Husum (VBH)

Anmeldt tilsyn d. 4. november 2024. Tilsyn omfatter bl.a. besøg hos 12 borgere
Den samlede vurdering af tilsynet er Meget tilfredsstillende.

Den nye organisation med Tværfaglige teams med nærvisitation er spændende, og en proces Ældrerådet vil følge i de forskellige enheder, især i forhold til borgernes oplevelse af kontinuiteten og kendskabet til medarbejderne.
Det er glædeligt at medarbejderne allerede nu oplever en større trivsel og en øget udnyttelse af deres faglighed.

Ældrerådet noterer med stor tilfredshed, at tilsynet vurderer ved deres observation, at der ved besøgene er en god kontakt mellem medarbejderne og borgerne, og at borgerens selvbestemmelse er styrende for plejen.

Der er fejl ved enkelte medarbejderes hygiejne. Forklæder, handsker, spritning af hænder og håndvask er evige udfordringer, som kræver et kontinuerligt fokus fra ledelsens side.

De borgere der får skærmbesøg, er glade for dette, bortset fra når hjemmeplejen ændrer på tidspunktet for kontakten.
De fleste borgere er tilfredse med den pleje de får, og den kontakt de har med medarbejderne. En pårørende mener dog ikke, at borgeren får den hjælp, hun er visiteret til. Det er pårørende gået videre med til ledelsen. En borger føler sig overset, hvis der er to medarbejdere til stede. Det er vigtigt at medarbejderne er opmærksomme på at inddrage borgeren, og ikke at tale hen over hovedet på borgeren.

Halvdelen af borgerne får madservice fra kommunen. Der er delte meningen om maden, de fleste er dog tilfredse med maden.

 

Med venlig hilsen

Kirsten Nissen, Ældrerådet Formand, Ældrerådet
Margit Schrøder, Sundhed- og Omsorgsudvalget