Høringssvar på tilsynsrapport fra plejehjemmet Ryholtgård 2. juni 2024

Tilsynsdato: Den 12. juni 2024
Det samlede tilsyn vurderes som Tilfredsstillende, samme vurdering som sidste år, hvilket betyder at der fortsat er mangler som der skal arbejdes målrettet med.

Det samlede tilsyn vurderes som Tilfredsstillende, samme vurdering som sidste år, hvilket betyder at der fortsat er mangler som der skal arbejdes målrettet med.

Plejehjemmet overvejede at investere i et nyt nødkaldesystem på baggrund af de problemer beboerne oplevede ved tilsynet i 2023. Det tyder på fortsat at være aktuelt, da der stadig er mangler ved nødkaldeanlægget. Medarbejderne og beboere bliver forstyrret når alle nødkald går ind på alle medarbejderes telefoner, og beboere kommer til at vente unødvendigt længe, hvis flere beboere har trykket nødkald, da opkaldene kommer til at ligge i kø på displayet. Ældrerådet anbefaler at denne investering fortages snarest.

Observationer af den personlige pleje vurderes særdeles venlig, respektfuld og med fokus på beboerens selvbestemmelse, sundhedsfremme og forebyggelse.

I fællesrummet observeres en medarbejder som flere gange uvenligt irettesætter en beboer. Dette kan opleves uværdigt for beboeren, og det kan være tegn på en forråelse som ikke må ske. Ledelse må snarest italesætte dette.
Fællesrummene vurderes ellers særdeles indbydende til forskellige aktiviteter og socialt samvær, som beboerne nyder. Det glæder desuden Ældrerådet at beboerne er meget tilfredse med maden, de oplever at have indflydelse på denne, og beboerne er tilfredse med stemningen og rammerne omkring måltidet.

Det undrer Ældrerådet at vikarer og afløsere ikke har adgang til Cura. Medarbejderne beskriver eksempler på alvorlige konsekvenser af forhold som ikke blev dokumenteret (af vikarer). Det må kunne ændres.

 

Med venlig hilsen

Kirsten Nissen, Ældrerådet Formand
Margit Schrøder, Sundhed- og Omsorgsudvalget