Tilsynshøringssvar 2025: Hjemmeplejen Indre by / Østerbro

Tilsynet vurderer Hjemmeplejen Indre by / Østerbro som Mindre Tilfredsstillende. Dette er den næstlaveste vurdering og tilbageskridt fra vurderingen i 2024.

Ledelsen nævner udfordringer med omstillingsproces til mindre tværfaglige teams. 

Det er så fint, sådan som medarbejderne kommer ind i borgernes hjem. Med respekt, ro og en kommunikation baseret på ligeværd, selvbestemmelse og en rehabiliterende tilgang. Der er gode beskrivelser af den hjælp borgerne modtager og 9 ud af de 12 adspurgte føler sig trygge. Medarbejderne kan teoretisk redegøre for de faglige områder på en særdeles tilfredsstillende måde. 

Hvorfor er resultatet af tilsynet så ’Mindre Tilfredsstillende’?

Der er problemer med hygiejnen. Med håndvask, handskeskift, brug af forklæder, rene/urene procedure flyder, et håndklæde brugt til nedre hygiejne hænges på plads og så kan det næste dag bruges i ansigtet. Hvor er alt det vi lærte under Corona tiden?

Men værst af alt er beskrivelsen af et aften besøg hos en svækket borger.

Dagholdet har angiveligt glemt ham. Der er ikke givet væske, han har ikke noget i sin nærhed og gammel mad står i et andet rum. Han ligger svag i en seng gennemblødt af urin. Overladt til sig selv. Det må ikke ske. Alle gode undskyldninger gælder ikke, for det må aldrig ske. Nu må ledelsen træde i karakter og hindre gentagelse, uanset udfordringer med organisering etc. 

En anden borger er ked af at der kan gå 14 dage mellem bad, der er kun tid til ’kludevask’ og en anden er trist over at klippekort (egen tid) aflyses.

I forhold til ovenstående kan det virke som småting, men for den enkelte borger, er der tale om vigtige ting. Hvad vil ledelsen gøre for straks at hindre at en borger efterlades uden hjælp?

På vegne af Ældrerådet

Lone Skov Al Awssi, Sundhed-og Omsorgsudvalget                                                         

Kirsten Nissen, formand Ældrerådet